Page 160 - DMO
P. 160
Portekiz
2.13.4 Tedarik Sisteminin İşleyişi logda mal ve hizmet kategorileri ve aynı zamanda tedarikçiler hakkında bilgi bulunmakta-
dır. Sisteme kayıtlı 7.245 kullanıcı vardır. Bunlardan 4.492’sini ihtiyaç sahibi kamu kurumları
Portekiz, 2007 yılında kamu alım sisteminde kapsamlı reform çalışmaları gerçekleştirmiştir. oluşturur.
Yeni Kamu Sözleşmeleri Kanununun (CPC) yayınlanması, eSPAp’ın kurulması ve 01/11/ 2009
tarihi itibarı ile tüm kamu kuruluşları için 5.000 € üzerindeki alımlarda e-tedarikin zorunlu Tüm ürün ve hizmetler; fiyat koşulları ve çerçeve anlaşmalar kapsamında yapılan Hizmet
hale getirilmesi bu çalışmalardan bazılarıdır. Seviyesi Anlaşmalarıyla birlikte Ulusal Kamu Tedarik Kataloğunda listelenmektedir. İlgili
bilgiler eSPap tarafından güncellenmektedir. Katalogdaki fiyatlar, kurumlardaki satınalma
Ülkede uygulanan standart alım usulleri; pazarlık, açık ihale ve çerçeve anlaşmalar kapsa- birimleri veya ihtiyaç sahibi kuruluşlar tarafından kullanılan çerçeve anlaşmalarda tedarikçi-
mında yapılan alımlardır. Sektör ve ürün gruplarına yönelik özel tedarik usulleri uygulan- lerin sunabilecekleri maksimum fiyatlarıdır.
mamaktadır.
SNCP bünyesinde halen, 300’ü aşkın tedarikçi bulunmaktadır. Bunların % 76’sını KOBİ’ler
Tüm ihale süreci göz önüne alındığında sadece fiyat teklifi verme ve ihaleye çıkma aşamaları oluşturmaktadır. Tedarikçilerden, çerçeve anlaşmalar üzerinden yapılan işlemlerinin karşılı-
elektronik olarak gerçekleşmektedir. İhtiyaç sahibi kuruluş fiyat teklifini elektronik ortama ğında % 0,3 ile % 5 arası değişen oranlarda (ortalama olarak faturanın % 1’i oranında) ücret
aktarmaktadır. Tedarikçi teklifini sunar ve en avantajlı teklif sahibi firmaya ihale verilir. Ge- talep edilmektedir. Müşterilerden hizmet bedeli alınmamaktadır.
rekli hazırlıklar tamamlandığında, satınalma ve ödemenin da dâhil olduğu bütünleşik bir
e-tedarik sistemi hizmete sunulacaktır. Genelde çerçeve anlaşmalar 3 ila 10 tedarikçiye verilmektedir. Tedarikçi firmaların çerçeve
anlaşma öncesindeki açık ihale usulüne iştirak edebilmeleri için belli bazı mali ve teknik kri-
terlere uymaları gerekmektedir. Her iki kriter de mal ve hizmet kategorisine göre değişiklik
e-kaynak e-toplulaştırma e-teklif/ göstermektedir. Örneğin, Bilişim Teknolojisi Ürünleri Çerçeve Anlaşması için tedarikçilerin
temini e-ihale
sağlaması gereken kriterler şunlardır:
İlk Aşamada: Mali ve Teknik Kriterler
e-sipariş e-katalog e-sözleşme
Deneyim
Brüt Satış Kârı
Çalışan sayısı
Kaç yıldır faaliyette olduğu
e-fatura e-ödeme Kalite Yönetim Sistemi Belgesi ve Çevre Yönetim Sistemi Belgesi
İkinci Aşamada: Ekonomik Olarak En Avantajlı Teklif
Şekil-57: eSPap Tedarik Süreçleri
Fiyat
Kamu Tedarik Sistemi, 103/2011 sayılı (Portaria n.º 103/2011, 14 Mart) uygulama kararı uya- Enerji verimliliği
rınca seçilmiş bir dizi kategoriye yönelik çerçeve anlaşmalara dayanmaktadır. Süresi 4 yıla Çevreye duyarlılık
kadar uzatılabilir (genelde 2 + 1 + 1 ). Seçilmiş bu kategoriler için Bakanlıklar nezdindeki
satınalma birimleri, merkezi (çerçeve anlaşma prosedürleri dâhilinde) kontrol yetkileri dahi-
lindeki ihtiyaç sahibi kuruluşlara yönelik çerçeve anlaşmalar oluşturmaktadır. Çerçeve anlaş-
malar mal veya hizmetin türüne göre değişmekle birlikte, sözleşme yönetimi için ortak bir
işlem platformu kullanılmaktadır. 103/2011 sayılı uygulama emri kapsamında bulunmayan
ürünler ve hizmetler için ihtiyaç sahibi kuruluşlar, usulleri münferit olarak Kamu Sözleşme-
leri Kanununa ve Avrupa Konseyi eşik değerlerine göre uygulamaktadır.
eSPap tarafından hazırlanan çerçeve anlaşmalar Portekiz Ulusal Kamu Tedarik Kataloğu
içinde yer almaktadır. Kurumun kendi internet sayfası üzerinden kataloğa ulaşılmaktadır.
Elektronik katalog sisteminde 2013 yılı itibari ile 17 çerçeve anlaşma bulunmaktadır. Kata-
141 142

