Page 26 - DMO
P. 26
Türkiye
2.1.1 Kamu Alım Sistemi 2.1.2 Kurumsal Yapı
Ülkemizde kamu tedarik sistemi, merkezi olmayan bir yapıya sahiptir. Kamu alımları ala- 2.1.2.1 Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü Kamu Alımları Koordinasyon
nında farklı görev ve sorumluluğa sahip ayrı kurumlar bulunmakta olup kamu alım poli- Dairesi
tikasının belirlenmesinden sorumlu kurum Maliye Bakanlığı’dır. Kamu İhale Kurumu (KİK),
kamu alımları konusunda düzenleyici ve denetleyici kurumdur. Merkezi tedarik hizmetlerini 13.10.2010 tarihinde, AB’ye Katılım Müzakerelerinin 5 numaralı “Kamu Alımları Faslı”nın bi-
yürüten kurum ise Devlet Malzeme Ofisi Genel Müdürlüğü (DMO)’dür. Ayrıca, 4734 sayılı rinci açılış kriteri kapsamında Maliye Bakanlığı Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü bün-
Kamu İhale Kanunu istisna hükümlerine istinaden toplu alım yapan çeşitli kurumlar (Savun- yesinde Kamu Alımları Koordinasyon Dairesi kurulmuştur. Daire, AB Müktesebatına uyum
ma Sanayi Müsteşarlığı, Sağlık Bakanlığı vb.) bulunmaktadır. müzakereleri çerçevesinde, “Kamu Alımları Faslı”na ilişkin Maliye Bakanlığı sorumluluğunda
bulunan çalışmaları ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği içinde yürütmektedir.
Ülkemiz genelinde merkezi ve yerel düzeydeki kamu kurum ve kuruluşları arasında yaklaşık
60.000 adet ihale düzenleme yetkisi olan birim bulunmaktadır. Sözkonusu kamu kurum ve Bu Fasıl dışında Daire, genel ekonomik politika ve stratejiler çerçevesinde kamu alımlarına
kuruluşlarının Devlet Malzeme Ofisi üzerinden alım yapma zorunlulukları yoktur. Bu konuda ilişkin temel politikaları oluşturmak, bu konudaki kanun tasarılarının hazırlanmasında ilgili
serbestlik ilkesi geçerlidir. kurumlar arasında koordinasyonu sağlamakla görevlidir.
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu, 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu ile istisna kap- Ülkemizde, Onuncu Kalkınma Planı ve 2016-2018 Orta Vadeli Programının yanı sıra 2013-
samında yer alan alımlara ilişkin diğer mevzuat, kamu alım sistemimizdeki temel düzenle- 2015 Girdi Tedarik Stratejisi (GİTES) ve Eylem Planı, 2012-2023 Enerji Verimliliği Strateji
meleri oluşturmaktadır. AB aday ülkesi olmamız nedeni ile yürürlükte olan düzenlemelerin Belgesi gibi strateji belgelerinde yer verilen, kamu alımları ile ilgili önemli fonksiyonlar, ilgili
kamu alımları konusundaki direktiflerle uyumlu olmasına yönelik çalışmalar sürdürülmek- Daire tarafından takip edilmektedir.
tedir.
2.1.2.2 Kamu İhale Kurumu (KİK)
Son 5 yılda gerçekleşen kamu alım tutarları Grafik-1’de gösterilmektedir.
Ülkemizde kamu alımlarına ilişkin düzenleme yapma ve ihalelere ilişkin itirazen şikâyetleri
inceleme görevi, Kamu İhale Kurumu’na (KİK) aittir. Maliye Bakanlığı’nın ilişkili kurumu olan
148,4
KİK, 4734 sayılı Kamu İhale Kanununda belirtilen esas, usul ve işlemlerin doğru olarak uy-
113,4 gulanması konusunda görevli ve yetkilidir.
105,5
94,3 Merkezi Ankara’da bulunan Kamu İhale Kurumu, 12 ana hizmet birimi, 4 danışma birimi ve
91,8 4 yardımcı hizmet biriminden oluşmaktadır. Kurumun karar organı; biri başkan, biri ikinci
başkan olmak üzere dokuz üyeden oluşan Kamu İhale Kuruludur.
Kurum, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu ile 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununun
uygulanmasına ilişkin standart ihale dokümanı, tip sözleşme, yönetmelik ve tebliğler çıkar-
maya yetkilidir.
2011 2012 2013 2014 2015
Kurumun kamu alımları ile ilgili görev ve yetkileri şunlardır:
Grafik-1: Türkiye Kamu Alım Tutarları (milyar TL) İhale sürecinde gerçekleştirilen bütün işlemler için; bu işlemlerin 4734 sayılı Kamu
İhale Kanunu ve ilgili mevzuat hükümlerine uygun olup olmadığına ilişkin şikâyetleri
inceleyerek sonuçlandırmak,
Kamu İhale Kanunu ve Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu’na ilişkin bütün mevzuatı,
standart ihale dokümanlarını ve tip sözleşmeleri hazırlamak, geliştirmek ve uygula-
mayı yönlendirmek,
7 8