Page 49 - DMO
P. 49
Amerika Birleşik Devletleri
2.3.1 Kamu Alım Sistemi 2009-2010 yıllarında GSA, federal binaların daha etkin ve daha yeşil binalara dönüştürül-
mesi için; 50 eyaletteki 500’den fazla şirkete, 2 bölgeye ve Kolombiya Bölgesine, İyileştirme
Amerika Birleşik Devletleri (ABD) kamu alım sistemi, gerek ülkenin coğrafi ve ekonomik ve Yeniden Yatırım Kanunu kapsamındaki yapı işleri fonundan milyarlarca dolarlık destek
büyüklüğü, gerekse federal idari yapısı sebebiyle muadillerinden daha farklı bir yapıya sa- sağlamıştır. GSA 2010 yılında, verimliliği arttırmak ve sonraki 5 yıl için öngörülen maliyetleri
hiptir. Ancak, elde edilen veriler ve bu rapor kapsamında dikkate alınan kriterler göz önün- %50 oranında azaltmak için e-postaları bulut tabanlı bir sisteme taşıyan ilk federal kurum
de bulundurulduğunda; ABD kamu tedarik sisteminin yarı merkezi bir yapıya sahip olduğu olmuştur. Başkan Barack Obama’nın Açık Devlet Direktifleri ile kamu kurumlarının faaliyet-
değerlendirilmektedir. lerini halka açık hale getirmeleri kapsamında GSA; demokrasi, bilgi paylaşımı ve şeffaflığı
arttırmak amacıyla “data.gov” web sitesi ile on adet daha web sitesi geliştirmiştir. 2012 yı-
ABD’de kamu alımları; federal hükümetin mal ve hizmet alımları ile gayrimenkul yöneti- lında, -art arda yedinci yılda- GSA, Kamu Hizmeti Ortaklığı tarafından, “Federal Hükümette
mi alanındaki faaliyetlerden oluşmaktadır. Beyaz Saray Yönetim ve Bütçe Ofisi (Office of Çalışılacak En İyi 10 Yer” listesine girmiştir. Yarı zamanlı personel istihdamı da yapabilen
Management and Budget) bünyesindeki Federal Tedarik Politikası Ofisi (Office of Federal kuruluşun, Haziran 2014 itibarıyla tam zamanlı çalışan sayısı 11.495’tir. GSA’nın yönettiği fe-
Procurement Policy), kamu alımları alanında düzenleyici ve politika belirleyici kurumdur. deral varlıkların yaklaşık değeri 500 milyar $ olup, kurumun sahibi olduğu ya da kiraladığı
Genel Hizmetler İdaresi (GSA), Federal Alım Servisi (FAS) ile federal kurumların ihtiyaç- federal binaların sayısı 9.600’dür. Ayrıca GSA tarafından kiralanan araç sayısı 205.000, ko-
larını karşılamakta, Kamu Binaları Servisi (PBS) ile de tarihi federal mülklerin korunmasını runan tarihi yapıların sayısı ise 471’dir. GSA’nın idari yapısına bakıldığında; Federal Alım Ser-
sağlamaktadır. visi ve Kamu Binaları Servisi olmak üzere iki ana hizmet birimi, 12 Daireden oluşan merkez
ofisi ve 11 bölge ofisinden oluştuğu görülmektedir.
Federal kurumların bünyesinde ayrı satınalma birimleri bulunmakta, kamu kurumlarının
GSA hizmetlerinden faydalanmaları isteğe bağlıdır. Ülkede merkezi satınalma kapsamında Yönetim Kurulu
gerçekleştirilen alımlar, büyük ölçüde çerçeve anlaşmalar yoluyla yapılmaktadır. GSA e-te-
darik araçlarından “GSA Otomotiv” in kullanımı federal kurumlar için zorunludur.
Başkan
Yardımsısı BAŞKAN Özel Kalem
Ülkede kamu alımları konusunda gözetilen temel düzenlemeler; Federal Mülkiyet ve İdari
Hizmetler Kanunu (41 U.S.C.) (FPASA), Silahlı Hizmetler Tedarik Kanunu (10 U.S.C.) ile Fede-
ral Satınalma Mevzuatı (48 C.F.R.)’dır, ülke GPA’ya taraftır.
ULUSAL BÖLGESEL
HİZMETLER HİZMETLER MERKEZ OFİS
2013 yılında ülkedeki toplam kamu alım tutarı 1.693,7 milyar $ (*)’dır.
Yurttaş
Federal Alım 1. Bölge 2. Bölge Hizmetleri ve Genel Hükümet
Servisi Yenilikçi Teknolojiler Politikası Dairesi
2.3.2 Kurumsal Yapı Dairesi
Kamu Binaları İletişim ve Görev Güvence
ABD’deki kamu alımlarından sorumlu olan GSA, İkinci Dünya Savaşı sonrasında 1 Temmuz Servisi 3. Bölge 4. Bölge Pazarlama Dairesi
Dairesi
1949’da yürürlüğe giren Federal Mülkiyet ve İdari Hizmetler Kanunu ile federal hükümetin
bağımsız bir birimi olarak; ülkede ayrı birimler üzerinden sunulan kamu mal ve hizmet ih- İnsan Hakları Bilişim Üst
tiyaçlarının karşılanması, kamu binalarının korunması, afet ve olağanüstü durumlara karşı 5. Bölge 6. Bölge Dairesi Yönetimi
hazırlık, tarihi varlıkların korunması ve restorasyonu, personel istihdamı gibi hizmetlerin tek Başmüfettişlik
bir federal kurum tarafından etkin bir biçimde karşılanması amacıyla kurulmuştur. Kurumun
yapısal gelişim süreci özetle şöyledir: 7. Bölge 8. Bölge İnsan Kaynakları Finansal Hizmetler
Üst Yönetimi
Yönetim Dairesi
İhale Temyiz
1971’de Federal Yapılar Fonu, 1973’te Federal Yönetim Politikaları Ofisi kurulmuş; 1978 yılında Kurulu Kongreler ve
oluşturulan Satınalma Politikası Ofisi ülkedeki tedarik politikasını merkezi hale getirmiştir. 9. Bölge 10. Bölge Genel Müşavirlik Eyaletler Arası
Bilgi ve iletişim teknolojileri alanında faaliyet gösteren Federal Teknoloji Servisi, hizmetleri- Yönetim Ofisine Bağlı İlişkiler Dairesi
nin iyileştirilmesi amacıyla 2007 yılında Federal Alım Servisi’ne dönüştürülmüştür.
Beyaz Saray İdari Hizmetler Küçük İşletme
(*)Trading Economics ve OECD Government at a Glance Country Fact Sheet verilerine göre hesaplanmıştır. İrtibat 11. Bölge Üst Yönetimi Hizmetleri Dairesi
Şekil-9: GSA Organizasyon Şeması
31 32