Page 6 - DMO
P. 6
ÖNSÖZ SUNUŞ
Kamu hizmetlerinin sunumunda ihtiyaç duyulan mal, hizmet ve yapım işlerinin alımı için Bilindiği gibi, kamu alımları, bu amaçla ayrılan kamu kaynaklarının hukuka uygun, etkili,
ayrılan kamu kaynaklarının etkili, ekonomik, verimli kullanılması, kamu alımlarının hukuka ekonomik ve verimli kullanımı, şeffaflık, rekabet ve hesap verilebilirliğin sağlanmasının yanı
uygun, şeffaf, rekabetçi ve hesap verilebilirlik ilkeleri doğrultusunda, en az maliyetle, hızlı ve sıra; ekonomik, sosyal, siyasi ve mali amaçlara ulaşılması bakımından da önemli işlevler gör-
zamanında yapılması gerektiği tartışmasızdır. mektedir. Kamu alımlarının bu yönü son yıllarda daha da önem kazanmıştır.
Ancak, bilindiği gibi kamu alımları, kamu idarelerinin ihtiyaç duyduğu mal ve hizmetlerin Gelişmiş ülkelerin, kamu alımlarını çok yönlü ele aldığı ve tedarik sistemlerini gözden geçir-
karşılanması fonksiyonu dışında belli başlı makro ekonomik etki ve işlevlere de sahiptir. Gü- mek suretiyle maliyet etkin yöntemler geliştirdikleri görülmektedir. Gerek uluslararası kuru-
nümüzde kamu alımları için ayrılan kaynakların ekonomik büyüklüğü ve kamu alımlarının luşların kamu alımlarına çerçeve teşkil eden düzenlemeleri, gerekse gelişmiş ülkelerdeki iyi
makro ekonomik politika ve stratejiler bakımından bir politika aracı olarak kullanılabilme uygulamalar kamu alımları bakımından “merkezi satınalma kuruluşları”nın büyük önem
potansiyeli kamu alımlarının ve tedarik yöntemlerinin önemini artırmıştır. ve fonksiyona sahip olduğunu göstermektedir.
Kamu alımlarının bu potansiyeli, belirli politik ve stratejik yaklaşımlar çerçevesinde ele alın- Bu bağlamda, Genel Müdürlüğümüzce dünyada merkezi tedarik hizmetleri konusundaki
masını ve ulusal düzeyde diğer politika ve stratejilerle uyumlu bütüncül politikaların geliş- gelişmeler, çeşitli ülkelerdeki merkezi satınalma kurumlarının yapılanma biçimleri, görev ve
tirilmesini gerekli kılmaktadır. Bu bakımdan kamu alımlarına ilişkin hukuki çerçeve, uygu- faaliyet konuları, uygulanan tedarik ve satış yöntemlerinin mukayeseli olarak incelenmesi ve
lanacak politika ve stratejiler, düzenleyici otoriteler ve merkezi satınalma kurumları önem iyi uygulama örneklerinin ortaya konulması önemli görülmüş ve bu kapsamda 2013 yılında
kazanmaktadır. “Kamu Alımları ve Merkezi Tedarik Hizmetlerinde Ülke Uygulamaları” konulu bir araştırma
çalışması başlatılmıştır.
Kamu alımlarının stratejik önemi ve ekonomik-politik niteliği Avrupa Birliği, OECD, IMF ve
Dünya Bankası gibi uluslararası kuruluş ve birliklerin de düzenlemelerine konu olmuştur. Araştırma kapsamında başta OECD ve AB üyesi ülkeler olmak üzere dünya genelinde 24
Ayrıca, birçok gelişmiş ülke, kamu alımlarına ilişkin politika ve stratejilerini oluşturmuş ve farklı ülkenin kamu alım uygulamaları ve tedarik sistemleri mukayeseli olarak incelenmiş ve
tedarik modelleri geliştirmiştir. konuya ilişkin “Kamu Alımları ve Merkezi Tedarik Hizmetlerinde Ülke Uygulamaları Ön
Raporu” elektronik ortamda yayımlanmıştır.
Ülkemizde uluslararası düzenlemeler ve AB Müktesebatıyla uyumlu olarak 4734 sayılı Kamu
İhale Kanununun yürürlüğe konulması, Kamu İhale Kurumunun teşkili ve Bakanlığım bün- Bunu müteakip, Ülkemiz ile İngiltere, Avusturya, İtalya, Fransa, Portekiz, Kore Cumhuriyeti
yesinde Kamu Alımları Koordinasyon Dairesinin kurulmasıyla bu konuda gerekli hukuki ve gibi 13 farklı ülkenin tedarik sistemlerinin daha ayrıntılı bir şekilde incelenmesi sonucunda
idari çerçeve oluşturulmuştur. Bu reform sürecinde, Hükümetimizce kamuda merkezi sa- “Dünyada ve Türkiye’de Kamu Alımları ve Merkezi Tedarik Hizmetlerinde Ülke
tınalma kurumu olarak hizmet veren Devlet Malzeme Ofisi Genel Müdürlüğü’nün (DMO) Uygulamaları” Kitabı hazırlanmıştır. Kitapta da görüleceği üzere, dünya genelinde
yapısal ve fonksiyonel dönüşümü de sağlanmıştır. birçok gelişmiş ülkede merkezi satınalma kurumları bulunmakta ve kamu alımlarının
merkezileşmesi yönünde bir eğilim görülmektedir. Kamu alımlarındaki merkezileşme
Kamu kurum ve kuruluşlarının ihtiyacı olan mal ve hizmetlerin tedariki konusunda Bakanlı- olgusu ve ülkelerin bu amaçla merkezi satınalma kuruluşları oluşturması, uluslararası
ğım bünyesinde hizmet veren DMO, Cumhuriyetin kuruluşundan itibaren üstlendiği merkezi kuruluşların ve AB’nin normlarına aykırılık teşkil etmemekte, aksine bu model söz konusu
tedarik işlevini kamu hizmetleri, kamusal ihtiyaçlar ve teknoloji alanında yaşanan değişim normlar tarafından belli yönleriyle teşvik edilmektedir.
ve gelişmeler doğrultusunda geliştirerek sürdürmeye devam etmektedir. Halihazırda bir KİT
olarak faaliyet gösteren DMO, sunduğu hizmetler ve sağladığı kaynak tasarrufu ile hem Dünyadaki iyi uygulamalar Ülkemizde de kamu alımlarının ve merkezi tedarik hizmetlerinin
kamu kurum ve kuruluşlarına hem de Hazineye önemli katkılar sağlamaktadır. kapsamının yeniden ele alınmasının gerekli olduğunu göstermektedir. Bu çerçevede, Ülke-
mizin kamu alımları ile merkezi tedarik hizmetlerinin gözden geçirilmek suretiyle iyileştirici
Kamu alımları alanındaki küresel gelişmelerin takip edilmesi ve mevcut tedarik süreçlerinin tedbirlerin alınması büyük önem arz etmektedir.
bu değişimlerle uyumlu olarak sürekli geliştirilmesi, başarılı bir kamu alım politikasının kilit
taşlarıdır. Bu vesile ile Dünyadaki başlıca tedarik sistemleri ve ülke uygulamalarına ışık tu- Kamunun mal, hizmet ve yapım işlerine ilişkin tedarik süreçlerinin iyileştirilmesi, maliyetleri
tan bu Kitabın, referans alınacak yararlı bir eser olması temennisiyle emeği geçen herkese azaltıcı tedbirler alınması ve belli mal ve hizmet alımlarının merkezileştirilmesi uygulamala-
teşekkür ederim. rı, kamu kaynaklarında büyük oranda tasarruf elde edilmesine imkân sağlamaktadır.
Naci AĞBAL
Maliye Bakan
i ii