Page 73 - DMO
P. 73
Brezilya
İdari Sorumluluklar Kurum Temel Görevleri 2.5.3 Faaliyet Alanı
Planlama, Bütçe ve
Yönetim Bakanlığı (MPOG), Brezilya’da merkezi tedarik fonksiyonlarını yürüten kuruluş olan DLSG, kamu alımları ala-
Düzenleyici çerçeve nında bağımsız bir otorite gibi faaliyet göstermemekle birlikte toplu alımlara ilişkin bir dizi
Politika Belirleyici faaliyet yürütmektedir. Dairenin görevleri:
Lojistik ve Bilgi politikaları belirler.
Teknolojileri Sekreterliği
(SLTI) Kamu kurum ve kuruluşlarının gayrı-menkul yönetimi, iş ve hizmetler, ulaşım, haber-
leşme sistemleri idaresi ve tedariki ile ilgili ikincil politikalar, yönergeler hazırlamak,
SLTI’ya bağlı Lojistik ve Düzenleyici çerçeve Tedarik ve sözleşme süreci ile ilgili çalışmalar yürütmek,
Politika Gerçekleştiricisi Genel Hizmetler Dairesi politikaların uygulanmasını Tedarik sistemi ile ilgili uygulamaları kontrol etmek ve yürütmektir.
(DLSG) sağlar.
Merkezi Satınalma Organı Bulunmuyor. ---- 2.5.4 Tedarik Sisteminin İşleyişi
E-Tedarik çözümleri
Planlama, Bütçe ve geliştirir ve yürütür. Brezilya’da, Dünya Bankası desteğiyle, son on beş yılda ülkenin tedarik sisteminde büyük
Yönetim Bakanlığı, gelişmeler kaydedilmiş, ülkedeki e-tedarik araçları yaygınlaştırılmış ve tedarik sistemi mo-
E-Tedarik Çalışmalarında Kamu idareleri için IT dernize edilmiştir. Bütün bu çalışmalar sonucunda; 2009 yılında ihale yoluyla sunulan teda-
Teknik Çözümler (MP) Lojistik ve Bilgi danışmanlık hizmeti rik hizmetlerinin %80’inin elektronik araçlarla gerçekleştirildiği belirlenmiştir.
Teknolojileri Sekreterliği ve tedarik süreçlerinin
(SLTI), yürütülmesi için destek Brezilya kamu alım mevzuatı kapsamında beş adet tedarik yöntemi bulunmaktadır: davet,
sağlar. fiyat alma, rekabet, yarışma ve açık eksiltme. Alımın tahmini değeri seçilecek yönteme te-
mel teşkil eder. Ancak açık eksiltme usulü, mal ve hizmet alımlarında meblağ ne olursa
E-Devlet ile ilgili faaliyetleri
E-Devlet Departmanı, teşvik ve koordine eder, olsun kullanılabilmektedir. Neredeyse her zaman başvurulan “en düşük fiyat” kriterinin yanı
E-Devlet Çalışmalarında (MP)Lojistik ve Bilgi sıra, alım konusu kalem eğer farklı özellik içeren bir yapıya sahip ise “en iyi teknik” kriteri
devreye girmektedir. Sektör ve ürün gruplarına yönelik özel tedarik usulleri uygulanmamak-
Çözümler Teknolojileri Sekreterliği İşlerin belli bir standart ta; bütün alımlarda, ihaleler ve tedarikle ile ilgili genel kurallar bulunmaktadır.
SLTI çerçevesinde yürütülmesini
sağlar.
Tahmini fiyatın belirlenmesi için, mal alımlarında; tedarikçiler ve aynı ürünü daha önce almış
olan kamu kuruluşlarından bilgi alınması yolu ile piyasa araştırması yapılmaktadır. Hizmet
Tablo-5: Brezilya Kamu Alım Sisteminde Yer Alan Kuruluşlar ve Temel Görevleri
ihalelerinde ise maliyetleri içeren detaylı bir çalışma yapılması gerekmektedir. Bu çalışma;
bazı yasal veriler (vergi oranları, tarifeler, iş kanununca belirlenen ücretler, vs.) ve bazı du-
Federal Bakanlıklar tarafından yapılan alımlar, ilgili sektörde uzman satınalma birimlerince 1 rumlarda da kamu kurum ve kuruluşlarınca oluşturulan resmi referans fiyat listeleri yolu
yürütülmektedir. Sistem dâhilindeki satınalma birimlerinin (bakanlıklar ve diğer daireler) ile elde edilebilmektedir. Federal kamu idareleri tarafından alımı yapılan malzemelerin Fe-
görevleri aşağıdaki gibidir:
deral Malzeme Sınıflandırma ve Hizmetler Kataloğu tarafından belirlenen kurallar uyarınca
Malzeme Kataloğu (CATMAT), hizmetlerin ise Birleşmiş Milletler Örgütü (UNO) tarafından
Tedarik planlama belirlenen kurallar uyarınca Hizmetler Kataloğu (CATSER) kapsamında, tanım, açıklama ve
Süreç yönetimi (numaralandırma, form oluşturma, dosyalama), malzeme sınıfı gibi bilgilerin kaydedilerek yayınlanması zorunludur.
Piyasa araştırması,
Bütçe durum teyidi, İhalelere katılmak isteyen firmalarda İhaleler ve Sözleşmeler Kanunu’nun 27. ve 33. madde-
Ürün kodlama ve sistem girişi, lerinde tanımlanan belli ölçütler aranmakta olup tedarikçiler; yasal, parasal, teknik, finansal
Stok ve envanter kontrolü.
ve ekonomik anlamda akreditasyona sahip olmalıdırlar. Federal düzeydeki katalog kapsa-
mında yaklaşık 280.000 tedarikçi bulunmaktadır.
Daha büyük bakanlıklarda ve dairelerde “daimi” ve “özel” ihale komisyonları olabilmektedir.
Özel ihale komiteleri daha karmaşık tedariklerde devreye girmektedir.
1. Bu birimler, “Lojistik ve Genel Hizmetler Genel Koordinasyon Birimi” olarak isimlendirilmektedir.
55 56