Page 96 - DMO
P. 96
Finlandiya
Ülkedeki merkezi satınalma organları, faaliyetlerini sürdürmek için ihtiyaç duydukları geliri
tedarikçi firmalardan alınan hizmet bedeli ve danışmanlık ücretleri ile karşılamaktadır.
Malzemeler
2014 yılı verilerine göre; alınan hizmet bedeli oranı, Hansel Oy için; ihale tutarının ortalama
%1,19’u; alınabilecek en yüksek oran ise %1,5’idir. Yerel yönetimlerin tedarik kurumu olan
Kuntahankinnat Oy için tedarikçilerden alınan ortalama hizmet bedeli oranı ise %1’dir.
HANSEL Hansel Oy’un hizmetlerinden faydalanabilecek müşteriler: merkezi hükümet ve merkezi
hükümetin alt birimleri, tüzel kişiliği olmayan kamu teşebbüsleri, bütçe dışı fonlar, üniversi-
teler, Finlandiya Parlamentosu (ve parlamentoya bağlı, ilgili ve ilişkili birimler), kamu huku-
Yeni Bilişim kuna tâbi ve merkezi hükümete bağlı diğer birimlerdir.
Hizmetler Ürünleri
Kuntahankinnat Oy’un müşterileri ise: belediyeler, belediyelere bağlı tüzel kişiliğe sahip
olmayan şirket ve kuruluşlar, belediyelerin sahibi olduğu (ya da kontrol ettiği) şirketler, ki-
liseye bağlı idari birimler ve diğer kamu kurumları bulunmaktadır. Şirketin, 1.100’den fazla
Şekil-29: Kuntahankinnat Oy Faaliyet Alanı müşterisinin %96’sını belediyeler oluşturmaktadır.
Kuntahankinnat Oy da müşterisi olan yerel yönetim birimleri için destek ve danışmanlık hiz- Her iki merkezi satınalma kurumunun tedarikçi yapısı incelendiğinde; 2014 yılı itibarıyla
meti sunmaktadır. Yerel yönetimlerin satınalma birimlerinin ihale düzenleme kapasiteleri, Hansel Oy’un tedarikçi sayısının 383, Kuntahankinnat Oy’un ise 180 olduğu ve her iki kurum-
gerek personel yapıları gerekse idari şartları sebebiyle, merkezi yönetim satınalma birim- da bu tedarikçiler içinde KOBİ’lerin payının yaklaşık %40 olduğu görülmektedir.
lerinden daha düşüktür. Bu sebeple, müşterisi olan yerel yönetimler için Kuntahankinnat
Oy’un sağladığı ihale danışmanlığı hizmeti daha büyük önem arz etmektedir. Belli
İstekliler
2.7.4 Tedarik Sisteminin İşleyişi Arasında
İhale
Finlandiya’da merkezi ve yerel yönetim kurumları, faaliyetlerini sürdürmek için ihtiyaç duy-
dukları mal ve hizmetleri kendileri tedarik edebilecekleri gibi, ülkedeki iki merkezi satınalma
organı ile bunların hazırladığı çerçeve anlaşmalardan yararlanarak da karşılayabilmektedir.
Açık Tedarik Pazarlık
Personel İhale Usulleri Usulü
Personel Giderleri
Müşteri Kurumlar
Şekil-31: Finlandiya Tedarik Usulleri
Gelir Merkezi Satınalma Organı Merkezi Satınalma
Hizmet Bedeli (Hansel oy, Kuntahankinnat Oy) Kar Hedefi Yoluyla Devlete Finlandiya tedarik sisteminde uygulanan başlıca ihale usulleri şekilde gösterilmiştir. Bunlar
%1,5ve 0 M € yapılan katkı
Danışmanlık - Tedarik Hizmeti arasında en yaygın olanı açık ihale usulü olmasına rağmen, düşük tutarlı alımlarda pazarlık
Hizmeti - Danışmanlık Hizmeti -240 M € (2013) usulü yaygın olarak tercih edilmektedir.
Finlandiya kamu alım sisteminde çerçeve anlaşmalar oldukça önemli bir yere sahiptir. Çer-
Alım çeve anlaşmalarda tedarikçiler, başvuru süresi ve bildirim gerekliliklerine uygun olarak; açık
Tedarikçiler
Giderleri veya belli istekliler arasında ihale usullerine göre belirlenmekte, anlaşmalar genellikle 3-4
yıl gibi uzun süreler için yürürlükte kalmaktadır. Ancak ihtiyaç halinde daha uzun süre ge-
çerli anlaşmalar da yapılabilmektedir. Çerçeve anlaşmaların ihale süreçleri ise yaklaşık bir
Şekil-30: Finlandiya Merkezi Satınalma Organlarının İşleyiş Modeli yıl sürmektedir.
77 78