Page 96 - DMO
P. 96

Finlandiya



               Ülkedeki merkezi satınalma organları, faaliyetlerini sürdürmek için ihtiyaç duydukları geliri
               tedarikçi firmalardan alınan hizmet bedeli ve danışmanlık ücretleri ile karşılamaktadır.
 Malzemeler
               2014 yılı verilerine göre; alınan hizmet bedeli oranı, Hansel Oy için; ihale tutarının ortalama
               %1,19’u; alınabilecek en yüksek oran ise %1,5’idir. Yerel yönetimlerin tedarik kurumu olan
               Kuntahankinnat Oy için tedarikçilerden alınan ortalama hizmet bedeli oranı ise %1’dir.

 HANSEL        Hansel Oy’un hizmetlerinden faydalanabilecek müşteriler: merkezi hükümet ve merkezi
               hükümetin alt birimleri, tüzel kişiliği olmayan kamu teşebbüsleri, bütçe dışı fonlar, üniversi-
               teler, Finlandiya Parlamentosu (ve parlamentoya bağlı, ilgili ve ilişkili birimler), kamu huku-
 Yeni  Bilişim  kuna tâbi ve merkezi hükümete bağlı diğer birimlerdir.
 Hizmetler  Ürünleri
               Kuntahankinnat Oy’un müşterileri ise: belediyeler, belediyelere bağlı tüzel kişiliğe sahip
               olmayan şirket ve kuruluşlar, belediyelerin sahibi olduğu (ya da kontrol ettiği) şirketler, ki-
               liseye bağlı idari birimler ve diğer kamu kurumları bulunmaktadır. Şirketin, 1.100’den fazla
 Şekil-29: Kuntahankinnat Oy  Faaliyet Alanı  müşterisinin %96’sını belediyeler oluşturmaktadır.

 Kuntahankinnat Oy da müşterisi olan yerel yönetim birimleri için destek ve danışmanlık hiz-  Her iki merkezi satınalma kurumunun tedarikçi yapısı incelendiğinde;  2014 yılı itibarıyla
 meti sunmaktadır. Yerel yönetimlerin satınalma birimlerinin ihale düzenleme kapasiteleri,   Hansel Oy’un tedarikçi sayısının 383, Kuntahankinnat Oy’un ise 180 olduğu ve her iki kurum-
 gerek personel yapıları gerekse idari şartları sebebiyle, merkezi yönetim satınalma birim-  da bu tedarikçiler içinde KOBİ’lerin payının yaklaşık %40 olduğu görülmektedir.
 lerinden daha düşüktür. Bu sebeple, müşterisi olan yerel yönetimler için Kuntahankinnat
 Oy’un sağladığı ihale danışmanlığı hizmeti daha büyük önem arz etmektedir.    Belli
                                           İstekliler
 2.7.4 Tedarik Sisteminin İşleyişi         Arasında
                                             İhale
 Finlandiya’da merkezi ve yerel yönetim kurumları, faaliyetlerini sürdürmek için ihtiyaç duy-
 dukları mal ve hizmetleri kendileri tedarik edebilecekleri gibi, ülkedeki iki merkezi satınalma
 organı ile bunların hazırladığı çerçeve anlaşmalardan yararlanarak da karşılayabilmektedir.
                            Açık            Tedarik         Pazarlık
 Personel                   İhale           Usulleri         Usulü
 Personel  Giderleri
 Müşteri Kurumlar
                                  Şekil-31: Finlandiya Tedarik Usulleri
 Gelir  Merkezi Satınalma Organı  Merkezi Satınalma
 Hizmet Bedeli   (Hansel oy, Kuntahankinnat Oy)  Kar Hedefi  Yoluyla Devlete  Finlandiya tedarik sisteminde uygulanan başlıca ihale usulleri şekilde gösterilmiştir. Bunlar
 %1,5ve  0 M €  yapılan katkı
 Danışmanlık   - Tedarik Hizmeti  arasında en yaygın olanı açık ihale usulü olmasına rağmen, düşük tutarlı alımlarda pazarlık
 Hizmeti  - Danışmanlık Hizmeti  -240 M € (2013)  usulü yaygın olarak tercih edilmektedir.

               Finlandiya kamu alım sisteminde çerçeve anlaşmalar oldukça önemli bir yere sahiptir. Çer-
 Alım          çeve anlaşmalarda tedarikçiler, başvuru süresi ve bildirim gerekliliklerine uygun olarak; açık
 Tedarikçiler
 Giderleri     veya belli istekliler arasında ihale usullerine göre belirlenmekte, anlaşmalar genellikle 3-4
               yıl gibi uzun süreler için yürürlükte kalmaktadır. Ancak ihtiyaç halinde daha uzun süre ge-
               çerli anlaşmalar da yapılabilmektedir. Çerçeve anlaşmaların ihale süreçleri ise yaklaşık bir
 Şekil-30: Finlandiya Merkezi Satınalma Organlarının İşleyiş Modeli  yıl sürmektedir.




 77                                                                         78
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101